Zpět      Tisk     Všechny články

Vlakem do Polska? Za rok

2.5.2009 v 09:08


Za necelý rok, v březnu 2010, mají začít jezdit pravidelné přímé vlaky z Tanvaldu do polské Jelení Hory. Na polské straně začnou již příští týden práce na rekonstrukci zdevastované železniční tratě z Harrachova do Szklarske Poreby.


Polská část tratě je v horším stavu. Celkové náklady na rekonstrukci dosáhnou sto šedesáti milionů korun, přitom na polské straně bude proinvestováno sto čtyřicet milionů,“ říká Petr Prokeš, ředitel společnosti Korid LK, která se stará o dopravu v Libereckém kraji. Polská trať vyžaduje kompletní rekonstrukci. Od železničního spodku přes kolejový svršek až po mosty a železniční stanice.


„Na české straně je situace lepší. Za jistých okolností tu stále mohly jezdit vlaky. Až bude dráha opravená, bude z Tanvaldu do Jelení Hory a naopak jezdit pět vlaků denně,“ uvedl Prokeš.
Osobní vlaky, pro které bude železnice po rekonstrukci určena, budou jezdit čtyřicetikilometrovou rychlostí a budou sloužit hlavně turistům. Milovníky zimních sportů a turistiky zaujme krkonošské polské centrum Jakuszyce, Szklarska Poreba nabídne turistům vodopády.


Trať původně vznikla hlavně pro potřeby průmyslníků, kteří z Dolnoslezské pánve dováželi uhlí do skláren a textilek. Rakušané, kteří na začátku minulého století stavěli trať z Tanvaldu do Kořenova, zvolili nejkratší cestu i za cenu velkého stoupání, které zdolávaly vlaky díky ozubnici. Prusové, kteří pokračovali s tratí dál, rozvinuli koleje po horských úbočích. Jejich železnice byla až do svého konce v roce 1945 elektrifikována
.

„Od příštího roku budou na trati jezdit moderní dieselové stroje bez ozubnice. Půjde o nízkopodlažní vlaky, které bude provozovat Dolnoslezské vojvodství. České dráhy provoz této železnice odmítly,“ říká Prokeš.
První úvahy o rekonstrukci tratě se zrodily již po roce 1989. Mezi lety 1992 až 2002 proběhlo několik zvláštních jízd z Harrachova do Szklarske Poreby na provizorně opravené trati. Peníze na celou rekonstrukci se našly až díky Evropské unii, která zaplatí 116 z potřebných 160 milionů.

VIDEO-ŽURNÁL
ZUBAČKA 6.9.2008

Sobota 6.9.2008 na zubačce
nostalgická jízda na ozubnicové trati Tanvald – Kořenov – Harrachov - Poprvé do zastávky Nowy Swiat (Nový Svět).

 


Do Polska po železnici Rekonstrukce železniční tratě mezi Harrachovem a Szklarskou Porębou bude zahájena ještě letos  25-03-2009
Nostalgie 2005 O květnových svátcích se znovu rozjede kořenovská zubačka  25-04-2005
Obnova trati do Polska Příští rok by mohla být obnovena pravidelná železniční doprava mezi Harrachovem a Sklářskou Porebou  10-09-2008  
Zubačka - historie i současnost V Kořenově bylo slavnostně otevřeno Muzeum ozubnicové dráhy + Foto ze Soboty na Zubačce  02-06-2008  
Zubačka 2005 Kdy se můžete svézt ozubnicovou lokomotivou   09-02-2005

 

 

[ dh ] zdroj: mfdnes

 

Nahoru Všechny články Hledat v aktualitách RSS