Zpět      Tisk     Všechny články

Schengen je i pro běžkaře

22.12.2008 v 12:07

Z české části Krkonoš se běžkaři bez problémů dostanou také do Polska.

Vstup České republiky do takzvaného schengenského prostoru prospěl i běžkařům. Při cestě do Polska už nemusí využívat hraniční přechody, ale do polských stop mohou z našich tratí na několika místech najet, aniž by museli sundávat lyže z nohou.

Krkonoše v zimě nenabízejí pouze upravené sjezdovky, ale i stovky kilometrů běžeckých tratí, o jejichž pravidelnou údržbu se starají provozovatelé lyžařských areálů, obce i správci národního parku. Letos poprvé si budou moci běžkaři vyzkoušet i upravované běžecké tratě na polské straně hranice, aniž by museli procházet hraničními přechody s lyžemi v rukách.

Na lyžích do Polska
Na lyžích do Polska

„Loňský vstup naší republiky do Schengenu prospěl i běžkařům. Při cestě do Polska už nemusí využívat hraniční přechody, takže mohou na polské stopy z našich tratí na několika místech jednoduše najet, aniž by si museli sundávat lyže z nohou,“ uvedl Miloš Růžička ze Správy Krkonošského národního parku ve Vrchlabí.

Ideální nástupní místo je Harrachov
Ideálními nástupními místy do polských tratí jsou Harrachov v západní části hor a Pomezní Boudy na východě. Na Pomezních Boudách mohou běžkaři hned z hlavního parkoviště vyrazit po pravidelně upravovaných stopách směrem na polské Kowary. Běžecké tratě jsou značené a dohromady měří asi 50 kilometrů. „Polské stopy v této oblasti vedou poměrně úzkými úvozy, a tak jsou upravovány pouze skútrem. Proto bývají v horším stavu než na naší straně,“ řekl pracovník parku.Na lyžích do Polska

Naopak stopy v okolí polských Jakuszyc, do kterých lze vyrazit z Harrachova, bývají upraveny špičkově, protože se na nich i závodí.
„Z naší strany se do nich dá nastoupit už na čtyřech místech, třeba na bývalém hraničním přechodu Mýtiny u harrachovského železničního nádraží, na Novém Světě nebo na bývalé harrachovské celnici,“ upřesnil Růžička.

Stop v okolí polských Jakuszyc je na sto kilometrů a část z nich vede i po kolejích nevyužívané železnice. Na naší straně hor bude letos již devátou sezonu v provozu rozsáhlý systém 600 kilometrů pravidelně upravovaných stop označovaný jako Krkonoše – lyžařský běžecký ráj. Jeho základem je téměř 72 kilometrů dlouhá Krkonošská magistrála, jež propojuje hlavní krkonošská horská střediska od Harrachova po Žacléř. Krkonošskou magistrálu tvoří nejkvalitnějším mezinárodním značením opatřené běžecké stopy, které se několikrát týdně strojově upravují.

Přesné trasy většiny značených lyžařských stop v Krkonoších najdou turisté na velkoplošných mapách v horských střediscích a v propagačních skládačkách, jež mohou zdarma získat v informačních centrech i u všech lanovek a vleků.

 

Oblíbená trasa mezi Vrbatovou a Voseckou boudou přes rozcestí U Čtyř pánů se bude v zájmu ochrany přírody upravovat o něco méně často než dosud. Běžkaři by se tedy měli připravit na to, že stopa v těchto místech může být za nepříznivých povětrnostních podmínek hůř sjízdná.



[ dh ]foto: P. Bůžek zdroj: MFdnes

 

Na běžkách bez hranic
Vyznavači běžeckých lyžařských tras dostali díky vstupu Česka a Polska do schengenského prostoru příjemný vánoční dárek.

Zimobusy opět v provozu
Krkonošské zimobusy budou opět v provozu. Ideální pro běžkaře a ski-poutníky. Ráno ke startu trasy nebo večer zpět.

Nahoru Všechny články Hledat v aktualitách RSS