Zpět      Tisk     Všechny články

Práce pro cestáře

5.9.2006 v 18:30

Ještě letos do zimy chce liberecké Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) opravit zřícenou část silnice I/14 v Harrachově.

Frekventovanou komunikaci k přechodu do Polska poškodila na počátku srpna velká voda, která strhla pětimetrovou opěrnou zeď v délce zhruba 60 metrů.

Silničáři chtějí využít toho, že je v současné době na jinak frekventované silnici, kterou využívají hlavně kamionoví přepravci k cestě do Polska, minimální provoz. Harrachovský hraniční přechod je totiž od povodně uzavřen pro nákladní automobily nad 3,5 tuny kvůli silnici, kterou na polské straně strhla povodeň.

Na státních silnicích prvních tříd v Libereckém kraji napáchala povodeň škody za 22,5 milionu korun. Velké škody podle něho způsobila voda na komunikaci podél Jizery směrem k Jablonci nad Jizerou, tam budou v letošním roce provedeny jen nejnutnější opravy a pokračovat budou v příštím roce.

Poškození silnice na polské straně

Různá poškození jsou patrná již kousek za hranicí, kde tekoucí voda ze strání vymlela krajnice a různé svodnice podél cesty. Zcela odříznut je místní kempink, u kterého voda podemlela boční nosníky mostu, ten je zcela uzavřen a jeho zřícení zabraňuje pouze podepření dřevěnými trámy. Objížďka hlavního tahu na Jeleniu Goru vede zleva kolem celé Szklárske Poreby, přes horní, střední i dolní Porebu, je celkem dlouhá, s prudkým stoupáním i klesáním a místy i dost úzká, proto je zde zcela vyloučena nákladní doprava, kromě autobusů.

Ovšem hlavním problémem pro kamiony je asi poškozený most, hned před vjezdem do města vedle bývalé sklárny, kde je doprava svedena pouze do 1 pruhu a jezdí se kyvadlově. Místy je již sice vidět zahájení prvních stavebních prací na odstranění vzniklých škod, ovšem jejich rozsah je tak velký, že tato jinak dost vytížená tepna, s denním průjezdem až 100 kamionů a několika tisíců osobních aut, bude zcela v pořádku podle těch nejoptimistějších plánů (bude-li přát počasí), nejdříve až těsně před zimní sezonou.

[ dh P.Bůžek]

Po velké vodě

Povodeň v Harrachově způsobila škody za několik milionů korun+ fotoreportáž z 8.8.