Zpět      Tisk     Všechny články

Krakonošův expres

4.1.2006 v 06:39

Po úspěchu nového spoje mezi Drážďany a Tanvaldem uvažují České dráhy (ČD) o prodloužení dráhy tohoto vlaku až do Harrachova. To zatím naráží na technické problémy. Výrobce vlaků Siemens proto uvažuje o speciálním vlaku pro tuto trať.

Fotografie Harrachovského vlakového nádraží od sebe dělí cca. 80 let

Úspěch vlaku využijí ČD k jednání s německými partnery o případném prodloužení linky do Harrachova. To zatím naráží na technické parametry této trati. "Proběhly testy rychlíkových spojů, které by zajišťovaly přímé spojení Harrachova s Prahou. Příliš velké zlomy při přechodu na ozubnici ale způsobují, že vlaky zadrhávají podvozkem," vysvětluje specialista ČD Jindřich Berounský.

Mezi Libercem a Drážďany každý den zajišťují spojení čtyři páry osobních vlaků, vedené moderními motorovými jednotkami německých železnic. Jízdní doba mezi těmito městy nepřesahuje 2 hodiny 10 minut.

"O zajištění spojů na trati z Liberce do Tanvaldu rozhodne kraj. Proto musíme přijít s nabídkou. V záloze máme vozy s moderními motory Tedom z Jablonce. Nasazeny by mohly být v první třetině roku 2006," doplnil Berounský

E 90.56 ve výhybně Strickerhauser (dnešní stanice Harrachov) s nákladním vlakem v roce 1936.
To skladiště za vlakem tam stále stojí

Jeden ze zakladatelů České společnosti Railtrans a také občasný strojvůdce na svých modrobílých vozech (možná trochu připomínající staré autobusy) Radan Stift má podobné plány:
"Připravujeme tady takový projekt, který je ještě „v bačkůrkách“, jmenuje se to ,Krakonošův expres kdy bychom chtěli letos několikrát vypravit vlak do Harrachova přímo z Žitavy a kde se snad do budoucna chystá, že bychom mohli jezdit dál na polskou stranu. To jsou myšlenky budoucnosti a záleží to na schvalování těchto vozů na ozubnicové trati mezi Tanvaldem a Kořenovem a spoustě jiných faktorů. Dneska si netroufnu ani odhadnout, co nás ještě čeká."

 

Ozubnicová trať Tanvald – Kořenov v Jizerských horách je nejstrmější železnicí v České republice. Pomocí dvoupásové ozubnice Abtova systému překonává na sedmi kilometrech mezi Tanvaldem (466 m.n.m.)a Kořenovem (701 m.n.m.) výškový rozdíl 235 metrů.

Na trati jsou tři ozubnicové úseky o celkové délce 4,43 km. Na nejdelším z nich, mezi Dolním Polubným a Kořenovem, je i největší sklon – 58 promile.

 

 

[ dh ]

Nahoru Všechny články Hledat v aktualitách RSS