Zpět      Tisk     Všechny články

Stále stejná písnička

26.9.2005 v 10:08

Silničáři už požádali o každoročně obnovovanou výjimku umožňující horské úseky komunikací v národním parku solit.

Předpokládáme, že oproti loňsku nedojde k vážnější změně. Necháme to na vládě, prohlásil Josef Vrba z Ředitelství silnic a dálnic v Liberci, které letos vystřídá při zimní údržbě silnic Libereckého kraje tamní krajské silničáře. Vláda, která výjimku schvaluje, nemá vzdor opakovaně negativními stanovisku Správy Krkonošského národního parku (KRNAP) letos mnoho důvodů silničářům nevyhovět. Sůl do národního parku nepatří, což říká i příslušný zákon. Loňský monitoring spotřeby soli a dodržování stanovených regulí výjimky ale vyznívají pro silničáře příznivě. Nelze však po jednom roce, kdy se poprvé solilo v Peci a Špindlu, objektivně zjistit nakolik se solení podepsalo na přírodě, uvedl mluvčí Správy KRNAP Radek Drahný.


Lesáci v oblasti Harrachovska, kde na rozdíl od Špindlu a Pece lze solit už asi 10 let, mají se solí svoje zkušenosti. Silničáři sice solí za přísných regulí pouze o kalamitách, přesto zde po dobu každoročně obnovované výjimky ochranáři zaznamenali nepřehlédnutelné škody na lesních porostech. Lesy zavlažované roztokem solanky umírají ve stoje. Desítky kubíků rezavých stromů bylo nutné pokácet, aby nedošlo k rozmnožení kůrovce, kterého přitahují hlavně mrtvé porosty, odkud se šíří do zdravého lesa, popsal účinky soli lesník z Harrachova.

Silnice ošetřené solí poskytují možnost jízdy především kamionům, které lidé z vesnic a měst krkonošské části Libereckého kraje chtějí z hor nadobro vytěsnit, a to nejen v zimě. Náklaďáky nezřídka bez základní zimní výbavy často horskou komunikaci v zimě na dlouhé hodiny zablokují a ve frontách uvíznou stovky aut, především rekreantů. Petice podepsaná zhruba sedmi tisíci občany žijících v obcích při kamionovou dopravou přetížené silnici z Turnova do Harrachova nenašla u ministerstev vnitra, dopravy ani u Krajského úřadu v Liberci žádnou odezvu. Kamiony zatím podle úředníků nemají jinou optimální dopravní cestu. Cesta přes nejbližší přechod v Náchodě, který by patrně další příděl kamionů ani neunesl, vychází mnohem dráž.

Přílišnou naději nedává ani plánované rozšíření přechodu v Hrádku nad Nisou pro kamionovou dopravu, pokud k němu v blízké době vůbec dojde. Lidé z Tanvaldu, Desné, Kořenova nebo Harrachova očekávají spíš v souvislosti s dokončovanou opravou mezinárodní spojnice č. 1/10 spíše další nárůst počtu kamionů. Jakmile bude silnice, kterou je už nyní ve špičkách problém přejít, opravena, začne jí nepochybně využívat daleko více řidičů, především těžkých kamionů, předvídá jeden z obyvatel Tanvaldu.

Výjimku solit letos silničáři opět požadují pro silniční spojky mezi Vrchlabím a Špindlerovým Mlýnem včetně silnice z Maršova do Pece pod Sněžkou. Výjimku pro úseky ošetřované léta pouze posypem dostali cestáři od vlády, kterou léta bombardovaly obce Pec a Špindl loni vůbec poprvé. Nehodovost zde loňskou zimu klesla díky soli o polovinu. Sůl ovšem pouze za mnohé řidiče supluje nezbytnou zimní výbavu a vůli respektovat podmínky na horských silnicích.

Pokud by lidi jezdili jak mají, nebylo by třeba soli vůbec. Prosolené vozovky, které umožňují na úkor přírody umožňují pohodlnou jízdu, u řidičů respekt k daným podmínkám, neprobudí, míní jeden z ochranářů.

Další články:

Silničáři dostali pokutu - 14. září 2004
Ochranáři žádají, aby cestáři silnici k hraničnímu přechodu
s Polskem sypali pouze štěrkem

Solit, či nesolit - 5. října 2004
Jaké jsou názory zainteresovaných lidí na chemický posyp
v Krkonošském národním parku

Sůl nad zlato - 5. listopadu 2004
Přes protesty ekologů budou silničáři solit cestu na hraniční
přechod v Harrachově

DH Zdroj: halonoviny.cz, (hor)

Nahoru Všechny články Hledat v aktualitách RSS