Zpět      Tisk     Všechny články

Do Polska vlakem

12.6.2005 v 21:08

Obnovení železničního spojení mezi Harrachovem a městy v Polsku podle železničářů nic nebrání. Zkušební jízda nedávno ukázala, že trať na polské straně není tak zničená, jak se původně předpokládalo, a že je možno s minimálními náklady obnovit alespoň příležitostné jízdy.

Železniční stanice v Harrachově

„Omezený provoz na trati bychom rádi zahájili už v příští letní sezoně,“ řekl Jindřich Berounský z odboru regionálních vztahů Českých drah.

Dlouho nepoužívaný úsek trati mezi českou hranicí a Sklářskou Porebou prověřovala německá firma, která zpracovává studii proveditelnosti polské části projektu Regiotram Nisa.

Železničáři se původně domnívali, že na některých úsecích na polské straně koleje zcela chybí. „To se ale nepotvrdilo, i když bylo cestou nutno odstraňovat spadlé stožáry elektrického vedení, nánosy hlíny, písku a bláta a také několik odstavených aut,“ uvedl Berounský. Patnáctikilometrovou trasu horským terénem proto drezína zdolávala více než tři hodiny. Další prověrka ukázala, že průjezdná je i trať ze Sklářské Poreby do Jelení Hory a dál do Karpacze.

Obnovení železničního spojení plánuje projekt regionální železnice Regiotram Nisa, který připravuje Liberecký kraj. Se spojením do Polska se sice počítá až ve třetí fázi, což nebude dříve než za deset let, ale Poláci i samosprávy českých obcí chtějí provoz sezonních vlaků obnovit dříve. O zahájení pravidelné dopravy totiž usilují už od 90. let

Pravidelné spoje jezdily přes Krkonoše do roku 1945, od té doby trať zeje prázdnotou. Byla to na svou dobu velmi moderní trať, dokonce elektrifikovaná.

---------------------------------------------

"Za těch třináct let byla už sepsána spousta deklarací, ale s tratí se nic neděje. Chybí politická vůle," konstatoval starosta Harrachova Václav Cajthaml začátkem jara.


DH zdroj - mfdnes

Nahoru Všechny články Hledat v aktualitách RSS