Zpět      Tisk     Všechny články

Česko-polská železnice

18.3.2005 v 10:04

Třináct let usilují krkonošské obce na na česko-polské hranici o obnovení horské železnice mezi Harrachovem a Sklářskou Porebou. Zatím marně.

Letos by konečně na trať mohly opět vyjet vlaky. „Chceme s obnovou provozu na trati pohnout a prosadit změnu,“ řekl systémový specialista Českých drah Jindřich Berounský. Věří, že už v létě začnou do Polska jezdit víkendové vlaky.

Zájem je na obou stranách, obnovení provozu vázne hlavně v Polsku. Trať totiž připadla správě zbytného majetku polských železnic, která s ní nechce nic dělat. „Nemáme na druhé straně odpovídajícího partnera,“ vysvětlil zástupce Českých drah pro Liberecký kraj Rudolf Půlpán. O trať usilují polské obce, zatím ale zůstalo jen u snahy. „Za těch třináct let byla už sepsána spousta deklarací, ale s tratí se nic neděje. Chybí politická vůle,“ uvedl harrachovský starosta Václav Cajthaml.

Ten si od obnovy provozu slibuje především částečné zklidnění dopravy. „Kamionů nás trať nezbaví, ale turisté by měli alternativu jak se dostat přes hranice,“ vysvětlil. Zejména v zimě jsou totiž přístupové silnice zacpané, což prý může zahraniční hosty odradit od dalších návštěv.

Oprava trati by měla podle prvních propočtů stát zhruba 350 milionů korun, Poláci na ni chtějí získat dotace z Evropské unie. Pravidelné spoje jezdily do Polska do roku 1945.

Akce na zubačce v roce 2005

zdoj: mfdnes
DH

Nahoru Všechny články Hledat v aktualitách RSS