Zpět      Tisk     Všechny články

Solit, či nesolit

5.10.2004 v 14:06

Jaké jsou názory zainteresovaných lidí na chemický posyp:

Jiří Vronský - Krajská správa silnic Libereckého kraje
"Nesolíme nadměrně. Je to jen domněnka parku. Nemohou to vědět. Snad jen nežádáme o zvláštní povolení každého solení, tak jak chce správa parku. To ale nemůžeme zvládat. Argumenty a požadavky ochranářů přírody nejsou pro nás technicky přijatelné."

"Auta velmi brzy i tenkou vrstvu sněhu ujezdí. Pak už ji nemůžeme odstranit jinak než solením. Jeden centimetr na vozovce pluhem nestáhneme. Povrch není rovný a zničili bychom stroje. Proto pluhujeme až ve chvíli, kdy na silnici leží čtyři centimetry"

"Podle našeho mínění jsme chybu neudělali. Omezení chemického posypu by přineslo problémy. Nemohli bychom zaručit, že těžká auta na přechod vyjedou. Na náledí jim řetězy nepomůžou, tam funguje jen sůl."

"Pokutu jsme dostali za problémy s informováním pracovníků národního parku o chemické údržbě silnice. V některých případech, kdy nás počasí k solení donutilo, jsme jim nedali zprávu."

"Pokud sůl přírodě tak vadí, musíme ji přestat používat. Pak ale po silnici nesmí kamiony jezdit, jinak by ji v zimě úplně zablokovaly"

 

Radek Drahný - tiskový mluvčí KRNAP
"Kamionová doprava je pro přírodu zátěž. Proto by její přesměrování parku pomohlo. Jsme malí páni. Nemáme pravomoc zakázat kamionům vjezd na tuto silnici."

"Zjistili jsme, že v okolí komunikace ubývá vzácných rostlin."

"Dali jsme silničářům výjimku a oni nedodržují pravidla. Správně by měli solit pouze ve výjimečných situacích, když je kalamita. Ve skutečnosti ale povolení zneužívají a sypou na vozovku chemii v nepřiměřeném množství, stále a také v případech, kdy to není třeba. To velmi poškozuje přírodu."

"Naše obavy se již potvrzují. Dochází tu ke změně složení vegetace. Kolem nesolených silnic přitom podobné proměny nepozorujeme. Kolem problematické komunikace rostou jiné druhy rostlin. Přibývá především různých travin a plevele. Ten je obvykle přizpůsobivější, vyšší a větší než okolní rostliny, kvůli tomu je zastiňuje a omezuje je v růstu."

"Pokud to (včasné pluhování) udělají dostatečně brzy, tak mohou cíleně a méně používat chemii. V údržbě mají určitě rezervy. Naším úkolem je bojovat za to, aby na území parku zůstala příroda v původním stavu."

"Silničáři solí i v případech, kdy to není potřeba. Mají se však řídit výjimkou, která chemický posyp omezuje na kalamitní situace."

 

Václav Cajthaml - starosta Harrachova
"Kamionová doprava do Krkonošského národního parku ani do Chráněné krajinné oblasti Jizerské hory nepatří. Je třeba ji odklonit jinam."

"Stát přivedl mezinárodní nákladní dopravu na území parku. To není dobré pro lidi ani pro přírodu."

"Ochránci se mají pokusit zlomit odpor dopravců a přimět stát k omezení nákladní dopravy přes náš přechod."

"Dříve na silnici na hranice často docházelo i k řetězovým haváriím. Teď je to mnohem lepší."

 

řidič Kamionu z Bratislavy
"Kdyby to tu pořádně nesolili, tak je silnice za chvíli ucpaná. Vůbec bychom nevyjeli nahoru."

 

Jiří Hušek - Správa Chráněné krajinné oblasti Jizerské hory
"Tento vliv je patrný třeba mezi Albrechticemi u Frýdlantu a Dětřichovem, kde bývala alej. Povolili jsme tu solení a stromy kolem silnice postupně uschly. Zřejmě je to kvůli chemickému posypu."

"Dosud jsme se silničáři neměli špatné zkušenosti. Solí přiměřeně, když je třeba, a na důležitých komunikacích, kde jezdí například autobusová doprava."

"Existuje snaha umožnit turistům dojet po čistých suchých silnicích až před penzion v horách. Zapomíná se ale na to, že je sníh nedílnou součástí hor. Každý, kdo sem jede, by se tomu měl přizpůsobit."

 

František Pelc - Poslanec
"Je nutné vždy zhodnotit situaci a zajistit, aby údržba neničila okolí. V takových oblastech, jako je krkonošský park, mají cestáři dávat přednost mechanické údržbě a inertnímu posypu před solí. Chemický posyp však na mezinárodní komunikaci také nelze úplně vyloučit."

"Pokud je dohoda volnější, tak silničáři někdy příliš často solí."

 

Vladimír Borovička - ekonomický náměstek ČSAD v Liberci
"Pokud vede důležitá komunikace národním parkem nebo chráněnou oblastí, je to problém. Podle mě je řešením používat více při údržbě hrubý štěrk. Pak těžké kamiony nebudou mít problémy."

 

Vlastimil Fejkl - liberecký inspektor České inspekce životního prostředí
"Silničáři nedodrželi podmínky, za nichž smí chemickou sůl na komunikaci používat."

"Komunikaci nesolí výjimečně a během kalamit, ale většinou preventivně a průběžně po celou zimu. Nepoužívali inertní posyp. Ve stromech v okolí silnice pronikla sůl až do jehličí."

 

Miroslav Bulušek - harrachovská lesní správa KRNAP

"Letos jsme museli pokácet kolem silnice zničené stromy o objemu kolem dvacet metrů krychlových a na řadu přijdou ještě další přibližně o polovičním objemu."

"Solí oslabené smrky napadá kůrovec a hrozí jeho rozmnožení na vedlejší zdravé stromy. V kontaminované půdě navíc hyne nová výsadba."




DH
zdroj: idnes.cz

 

Nahoru Všechny články Hledat v aktualitách RSS