Zpět      Tisk     Všechny články

Harrachovské děti utužovaly vztahy s Frenštátem

14.6.2016 v 17:04

Žáci z harrachovské ZŠ se vydali za doprovodu svých třídních učitelů a starostky města navštívit naše partnerské město Frenštát pod Radhoštěm.

Žáci ze 4., 5. a 6. třídy harrachovské ZŠ se vydali za doprovodu svých třídních učitelů Ivany Portykové, Petry Šebelkové, Ivana Bohatého, ředitelky školy Heleny Stříbrné a starostky města Evy Zbrojové navštívit naše partnerské město Frenštát pod Radhoštěm. Návštěva Frenštátu proběhla v termínu 6. - 9. června, kde nejen na děti čekal pořádně nabitý program. Sice se cesta do Beskyd zdála nekonečně dlouhá, ale netrpělivost vládla určitě i z jiného důvodu. Naše děti se nemohly dočkat okamžiku, kdy spatří jejich frenštátské vrstevníky. Po příjezdu a ubytování se nanás čekalo milé přivítání na radnici s občerstvením, kde nechyběl ani štáb regionální televize. Poté jsme měli možnost vidět Frenštát z ptačí perspektivy a to z radniční věže a po sestupu dolů i náměstí, kde se mnozí nechali zlákat před  večeří pořádnou porcí zmrzliny.

Škola ve Frenštátu

Druhý den jsme se po snídani vydali autobusem na Ráztoku k dolní stanici lanovky a to už ve společnosti frenštátských dětí. Odtud jsme absolvovali náročný výstup na hřeben Radhoště a naše kroky dále směřovaly k postavám Cyrila a Metoděje k radhošťské kapli. Dále jsme cestou na lanovku, která nás měla dovézt nazpět na parkoviště k autobusu, viděli kopii sochy pohanského boha Radegasta. Děti už z předchozího dne věděly, že originál sochy je umístěn v budově frenštátské radnice, kde ji měly možnost též spatřit. Před jízdou lanovkou dolů k autobusu nás čekal pohled na malebnou beskydskou architekturu známých chat. Bohužel smutnější pohled byl na chatu Libušín, kterábyla vážně poničena v roce 2014 požárem. Snad se brzy dočká zasloužené opravy. Po obědě a načerpání nových sil jsme se vydali za krásami městečka Štramberku, které je známé nejen pečením originální pochoutky s jemnou perníkovou vůní a chutí - Štramberských uší. Ale také rozhledy z hradní věže zvané Trúba. A určitě nikdo z nás nezapomene na okamžik, kdy jsme z autobusu směrem do Štramberku viděli louku plnou čápů bílých. Den plný zážitků a navázání nových kamarádských vztahů skončil. Určitě všichni usínali s pocitem příjemné únavy.
Předposlední den na děti čekalo sportovní soupeření na hřišti u frenštátské ZŠ Záhuní. Děti poměřovaly své síly ve fotbalu, vybíjené nebo přehazované. Po sportovním boji se vydaly podívat na frenštátské  skokanské můstkya novou naučnou stezku Beskydské nebe. Na této stezce, jejíž nejatraktivnější část byla vybudována v korunách stromů, jsou k vidění nejen informace o místních opeřencích, ale i hnízda v takových velikostech, že se do něho vešly i tři děti. Po obědě jsme jeli navštívit Valašské muzeum v Rožnově pod Radhoštěm. Součástí prohlídky byla Mlýnská dolina, kde jsou k vidění dodnes funkční technické stavby převážně na vodní pohon. Děti viděly valchu, mlýn, pilu, lisovnu nebo kovárnu, kde si mohly u kováře zakoupit třeba podkovičku pro štěstí. V objektu vozovny byly k vidění dopravní prostředky, které kdysi jezdívaly po Valašsku a našly své využití v zemědělství, lesnictví či dopravě osob. Poté následovala prohlídka Valašské dědiny. Valašská dědina je nejrozsáhlejším areálem Valašského muzea v přírodě. Hospodářské usedlosti, salašnické stavby, mlýn a kovárna jsou umístěny v krajině, která svou členitostí připomíná mnohé vesnice na úbočích Beskyd. Děti viděly políčka, bylinkové zahrádky a ovocné stromy připomínají pěstování starých plodin nebo hospodářská zvířata. V jednom ze stavení jsme se dozvěděli příběh ve valašském nářečí o tom, jak vznikla místní hora Tanečnice. Příběh byl tak poutavý, že všechny zraky se upínaly na vypravěčku a nikdo ani nehlesnul.Večer byl pro děti přichystán rozlučkový večer s opékáním buřtů, kam za nimi přišli i noví kamarádi z Frenštátu.
Ve čtvrtek nás čekala cesta zpátky do Harrachova, která nakonec utekla nečekaně rychle. Děti hrály karty, některé si zazpívaly a některé si pospaly. Přece jenom to byl poměrně náročný program a tak si odpočinek zasloužily.
Příští rok v červnu přivítáme na oplátku frenštátské děti my u nás v Harrachově. Věřím, že se podaří sestavit takový program, na který budou děti z Beskyd vzpomínat se stejně hezkými pocity, jako my na ten jejich. A snad jim i u nás zařídí Krakonoš krásné počasí.